måndag 22 november 2010

Vetenskapens Värld

Råkade zappa förbi tvåan vid 20 och då började precis ett avsnitt av Vetenskapens Värld (tror jag att det var i alla fall) och det var en sjukt skrämmande dokumentär om jordens befolkning och chanserna/oddsen att det kommer vara hållbart med den livsstil vi har idag.

Det gör mig då lite stolt att jag bor i Sverige som i alla fall inte är sämst i världen (det är ju USA, what else) vad gäller förbrukning/person/kapacitetsutrymme typ. Lite stolt att jag försöker leva lite miljömedvetet även om jag är långt ifrån bra på något sätt. Lite stolt att jag inte äter kött. Lite stolt att jag "bara" har två barn. Ja kort och gott så fick jag mig en ordentlig tankeställare och önskade bara så att resten av världen fick se denna upplysande dokumentär.

Nu ska jag ta en dusch (en mycket kort sådan såklart - tänker på miljön!) och sen bädda rent och krypa ner och läsa tänkte jag.

Imorgon är en ny dag i vår fina värld. Tänk vilken tur jag har som bor i nordliga Sverige och slipper trängas som de gör på många andra ställen...

/Jenni

3 kommentarer:

Evelina sa...

Ha ha ha den somnade jag ifrån! :)

Jenni sa...

Så synd, för den var riktigt bra faktiskt.. men å andra sidan så är sömn alltid bättre :)

Evelina sa...

Jenni det var hur intressant som helst men ack så trött jag var efter 6 timmar på skolan!