tisdag 12 juli 2011

Blååååbär!

Igår tillbringade jag hela dagen hos Sofie och barnen.
Vi bakade frallor och mitt i själva gräddningen så grävdes en elledning av så ugnen slutade fungera. Och vattnet. Så Sofie fick ringa grannen Hanna och kolla om vi fick grädda klart där uppe. De var inte hemma men extranyckel fanns tillgänglig så det löste sig ändå. Sofie travade iväg och under tiden fick jag i uppdrag att hålla koll på Isolde och Lucas som lekte ute, underhålla Indra som befann sig inne samt kolla till Max som sov middag.

Då ringer det på dörren och det står en sotare där som ska inspektera skorstenen då de ska spränga i samband med grävningen, Isolde och Lucas är borta, Indra har brutit ihop och Max vaknar... då kändes det rätt skönt att Sofie kom gåendes precis då. För det redde jag bara inte ut själv.

Men frallorna blev klara och uppätna och det var värt allt besvär.

Efter detta gick vi en liten skogspromenad med Hanna och Anton och vi plockade lite bär och en och annan kantarell. Typ fem. Och jag orkade inte plocka blåbär heller för jag blev så myggbiten att jag fick lätt panik. Så vi gick hemåt igen.

Väl hemma slängde jag på mig andra kläder och gav mig ut själv i skogen med min fina bärplockare med tygpåse från förra året och en stor hink. Sen fyllde jag hinken med blåbär och gick hem igen. En timme var jag väl borta allt som allt och tio liter blåbär rikare!

Sedan lite nödvändig rensning i rabatter och land och fick inse det tråkiga faktum att vissa blommor aldrig kom upp, vissa grönsaker inte heller ville sig (grönkål, ruccola, broccoli i alla fall) men fick också skördat massor av spenat, morötter och sallad. Jag har även massor med lök, purjolök, morötter, dill, persilja, palsternacka, blekselleri, rödbetor, vaxbönor, sockerärtor på gång. Sen håller jag tummarna för lite squash och kanske gurka?! Tomater har jag också och potatis så klart. Så helt lönlöst är det ju inte... som tur är. För annars hade jag nog gett upp.

Väl inne var det blåbärsresning och styckfrysning som gällde. Jag fyllde tre plåtar och resten fick vänta...

/Jenni

Inga kommentarer: