tisdag 26 januari 2010

Maria Montessori

Oj oj oj vilken kvinna hon måste ha varit.
Jag hade spelat in en dokumentär/dramatisering av hennes liv och den var så himla bra att jag flera gånger satt med tårar i ögonen. Vilken insats hon gjorde och vilket motstånd hon mötte för det hon trodde på.

Det känns så ännu mer rätt nu när jag sett denna film att vi har valt just Montessori till våra barn. Jag kan nästan inte fatta att inte alla pedagogiker fungerar likadant... känns som att det borde inte finnas alternativ.

Se den om möjligheten finns. SVT Play kanske.. hur som helst såååå himla bra oavsett om man bryr sig om pedagogiken eller inte. En mycket intressant levnadshistoria.

/Jenni

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej!

Mina barn har också börjat på en Montessori förskola. fick höra av "gamla" föräldrar att det sändes en superbra dokumentär om henne. Jag har försökt hitta den, men den finns inte längre på SVT Play. Nu googlade jag fram ditt blogginlägg och undrar om det finns du har lust att dela med dig av din inspelning på något sätt. Vi är två familjer som letar dokumentären med ljus och lyckta. Vi vore enormt tacksamma!
/Kristina kristina.vaitkute@gmail.com