måndag 30 augusti 2010

En hink med lingon

När jag kom till jobbet idag så fick jag höra skrytsamma historier från min kollega samt se bildbevis på gårdagens skörd av lingon. Närmare bestämt 60 (!!!) liter lingon. Jag gick och var avis hela förmiddagen och fick höra att trixet är att ha rätt bärplockare och sen bara ut och plocka. Rätt bärplockare var inget som jag hade i min ägo och på lunchen gick samma kollega ner på Jula och kom tillbaka med... just det, en bärplockare modell rätt.

Dock var inte den till mig, utan till honom själv, men jag var inte sen på benen, utan travade ner till Jula och köpte mig en egen. Sen var det nedräkning på jobbet tills jag skulle få åka hem.

Väl hemma slängde jag på mig överdragsbyxor och jacka och gav mig ut. Typ några hundra meter ner i skogen, där jag hittade min guldgruva. Jag fyllde en hink på en timme. Inte illa alls!

Sen hem och rensade alla bären (skitdrygt) och nu står de och väntar på att tillagas i garaget. Imorgon ska jag försöka hinna med att koka lite lingonsylt. Måste bara skaffa socker och rengöra burkar först...

/Jenni

Inga kommentarer: