söndag 29 augusti 2010

Kokerskan

Idag har jag, förutom att skörda potatis, även agerat kokerska.

Jag har tillagat följande:

Flygande Jacob
Kassler med rosépepparsås
Korvstroganoff


samt en liten surprise som vi bjöd posthämterskan och blomvattnerskan Solveig på;

Squashkaka (med squash från självaste Solveigs trädgård) eller falsk ostkaka som vi också kan kalla den.

Hur kötteriet smakade har jag ingen aning om men squashkakan var goooood! Med lite grädde och hemmagjord drottningssylt var den prima!

Recept för sugna:

Sofies Squashkaka


1 1/2 kg squash
4 ägg
1 1/2 - 2 dl socker
1 dl vetemjöl
5 dl mjölk (eller mjölk + grädde om man vill det)
1 riven bittermandel och/eller hackad sötmandel

Skölj, skala och kärna ur squashen. Skär i mindre bitar och förväll i kokande vatten i ca 10 minuter. Häll av vattnet och mixa till en slät massa. Låt rinna av i mycket finmaskigt filter i ca 15 minuter. Jag använde ett te-filter och det gick bra.

Sätt på ugnen på 200 grader.

Vispa ägg och socker tills det blir vitt och pösigt.
Vispa ut mjölet i mjölken och blanda ner i äggsmeten.
Riv bittermandeln och tillsätt i äggsmeten.
Blanda ner squashmassan.

Häll smeten i en smord form.
Grädda i nedre delen av ugnen i 1 - 1 1/2 timme (tills den stelnat).
Vid behov täck med folie för att skydda ytan att bli för bränd.

Servera med vispad grädde och sylt eller bär!

Mumma!

/Jenni

2 kommentarer:

Nina Andersson sa...

Hej husmodern!
receptet lät ju hur gott som helst, lite avancerat för mig dock men tänkte ändå försöka ge mig på det :) Undrade bara lite hur mycket smet det blir, vilken form är lämplig? Ska det vara en med löstagbar botten så det blir som en tårta eller? En påse bittermandel och 1 påse sötmandel låter som mycket nötter, vilket tog du? Mycket frågor.... Men är ju ingen duktig husmor som du... :)

///Nina - grannen på Vidaberg

Jenni sa...

Nina - klart du ska prova, inte alls svårt och riktigt gott. Det blir ganska mycket smet, så beroende på hur hög du vill ha den så väljer du form. Jag tog en ugnsform, rektangulär, då man inte behöver kunna lossa kanterna, för det blir ju som en ostkaka i konsistensen liksom. Vad gäller mandel så är det antingen 1 st bittermandel och/eller fritt antal sötmandlar hackade i. Jag hade bara en bittermandel och man kan nog ha lite mer tror jag utan att det gör något.
Lycka till!