torsdag 8 september 2011

Samiska

Jag började på en kurs i samiska måndagen den 29:e augusti 2011.
Aldrig hade jag väl i min vildaste fantasi kunna tro att jag mindre än två veckor senare, skulle kunna vara kapabel till att läsa en text på samiska och faktiskt förstå någonting överhuvudtaget.

Men det gör jag.
Förvisso den lättaste texten i kapitel ett i boken.
Men ändå!
Jag läser och förstår orden och har ett litet hum om grammatik och alla konstiga bestämmelser.
Jag trodde detta skulle ta en hel evighet.
Men all cred till vår lärare, som lyckats med bedriften att via ett rum på internet lyckats förmedla detta galet svåra språk så att jag har snappat upp och förstått en del.

Ikväll har jag varit duktig och gjort massor i boken. Jag har läst och översatt och det bara snurrar samiska ord i huvudet på mig. Nu är det läggdax men jag tänkte avsluta med en fras på samiska till er:

Don muitalat muhto in impir.

/Jenni

Inga kommentarer: