onsdag 28 september 2011

Skörd och sådd

Igår planterade jag vitlök som förhoppningsvis tittar upp till våren. Känns märligt att plantera nu på hösten men de som vet påstår att det är nu man ska sätta sin vitlök så jag får ju bara lyda order helt enkelt då jag gärna vill ha egen vitlök nästa år. Av någon anledning har jag inte odlat vitlök tidigare, men väl gul lök, röd lök, gräslök och purjolök. Till våren tror jag också att jag ska sätta chalottenlök eller bananlök eller vad det nu heter.

Jag passade också på att skörda lite i min trädgård och drog upp en gigantisk morot som hade tre eller fyra minimorötter på sidorna, en bamsepalsternacka, en minirödbeta, lite jordärtskockor, en famn röda äpplen och en fin liten rödlök. Det är den härligaste känslan jag kan tänka mig att få gå ut i landet och bara dra upp lite mat. Så närodlat och ekologiskt som det bara kan bli och färskare går det ju inte att få. Jag kan inte förstå att inte fler vill odla sin egen mat. Det behöver ju inte vara så storskaligt, lyckan är ju densamma.

Jag är lite besviken över årets purjolöksskörd dock. Bladen slokar och är inte alls fina och de är tunna, tunna. Förra året var det en magisk skörd med stora fina lökar som stoltserade i landet, men i år gick det sämre tyvärr. Däremot så har jag lyckats med min bladselleri vilket är en positiv överraskning då det är första gången jag provar det. Jag har även lyckats få fram en plant squash som har åtminstone en eller två squashar på gång. Det kommer bli en höjdpunkt när de är klara.

Snart är det dock dags att fixa i ordning i landet inför hösten och vintern och det är lite sorgligt att denna säsongen är över. Det är ju så roligt att följa utvecklingen från ett frö i påsen till en stor frodig planta som förhoppningsvis ger bra skörd. Men det är ju snart vår igen!

/Jenni

Inga kommentarer: