torsdag 29 september 2011

Bästa lediga dagen

Idag var dagis stängt och jag var hemma med Isolde och Indra och vi kunde inte få en bättre dag tillsammans.

Vi vaknade sent (07.00) och medan ungarna lekte på rummet en halvtimme så låg jag och drog mig i min säng. Sedan lite morgonmys i soffan till Bolibompa och sedan frukost på det. Sedan fick ungarna titta lite till på tv då jag skulle intervjuas av SVT gällande gårdagens Smålandsnytt som jag fick utvärdera, men det tog bara 10-15 minuter så det var ju snabbt avklarat.

Därefter på med kläder och alla vanliga rutiner och sen gav vi oss av på en cykeltur med Sofie, Max och Lucas. Vi cyklade (Isolde och Lucas cyklade själva så klart) ner till Bokhultet och Sundet där vi ungarna fick leka och sedan hade vi med picknick som blev lagom till mellanmål. Sedan cyklade vi hemåt igen. Det är ändå en bra runda (typ 11-12 km) så Isolde var ganska trött när vi kom hem.

Väl hemma lite rester (fisksoppa) och sedan lite lek för barnen medan jag röjde upp. Jag fixade till Isoldes garderob och sedan kom Andreas hem och vi gick ut allihopa i det underbara vädret. Andreas målade, barnen lekte och jag klippte ner vissna perenner och gick sedan loss i potatislandet och grävde upp all fin potatis som nu ligger på tork inför vinterförvaringen. Det blev inte lika mycket som förra året, men gott och väl en låda full. Det är så otroligt lyxigt att gräva i landet och upp kommer röda fina King Edward-potatisar som bara väntar på att bli uppätna.

Efter några timmar i trädgården gick jag in och hade lektion i samiska medan Andreas och barnen åt middag. Sedan fixade jag i ordning även Indras garderob och rensade undan ännu en pappkasse med kläder som ska säljas på sikt. Sedan hjälptes barnen åt att städa sitt rum och sedan i säng. När de väl sov, lagade jag till en grönsakssoppa på egen skörd; potatis, röd lök, jordärtskockor, morötter, palsternacka, sockerärtor och persilja. Allt från eget land. Vilken härlig känsla!

Därefter så stängde jag in mig i arbetsrummet och körde ett litet styrketräningspass för att stärka mina ynkliga benmuskler och jag körde på bra, så imorgon är det väl samma visa igen... Men idag var jag ytterst noggrann med att stretcha. Hur länge som helst!

Sedan åt jag den underbart goda soppan och nu har jag betalat räkningar och ska hoppa i duschen och sedan i säng. Imorgon sticker jag och Andreas till Furulund/Malmö och mamma kommer hit och passar barnen. Får väl packa en liten cityväska för helgen också kanske!

Men summa sumarum så har jag haft en alldeles förträfflig dag med underbart väder, glada barn, trevligt sällskap, fått mycket gjort och är nu helt nöjd på alla plan.

/Jenni

Inga kommentarer: