måndag 25 april 2011

Första sådden

I helgen så åkte de första fröerna ner i mitt lilla grönsaksland.

Först öste jag på hästskit och sen på med ny fin jord. I år var jag även så pass seriös att jag gjorde rader som jag markerade med pinnar och till och med märkte upp med VAD jag sått. Det kan ju vara en fördel har jag insett, framförallt när man ska försöka hålla rent från ogräs, så man har koll på vad som är ogräs och inte...

Jag sådde i åtta fina rader följande:

Tidig morot
Rädisor
Plocksallad
Isbergssallad
Gul lök
Röd lök
Persilja
Dill

Kvar att så i stora landet är:
Rödbetor
Spenat
Vaxbönor
Sockerärtor
Selleri
Purjolök
Potatis
Ruccola
Palsternacka
Sen morot
Portlak
Grönkål
Broccoli
Squash

Sen har jag flertalet blommor som ska planteras.

Du ljuvliga underbara härliga tid!!!

/Jenni

2 kommentarer:

Evelina sa...

Ser man på - storsklaig odling på gång! :) Själv nöjer jag mig med fyra odlingskragar... det växer för mycket ogräs i vår jord! kanske att det blir ett litet potatisland... Kram

Jenni sa...

Storskalig och jag älskar det! Idag såg jag att rädisorna börjar gro! Och sparrisen som jag sådde i fjol har tittat upp... det är så underbart!

Potatisland är så tacksamt. Jag slänger ut lite potatis direkt på gräset och sen på med lite hästskit och efter en fin skörd på hösten så har man fin-fin jord att plantera i till nästa år! Mitt bästa knep ever!

Kram