tisdag 8 december 2009

Recept på Snabba Julbrödet

Snabba Julbrödet

2 dl grovt rågmjöl
5 dl vetemjöl
1 msk malda pomeransskal
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 dl russin
2 dl porter eller mörkt öl
2 dl gräddfil (jag använde turkisk yoghurt och det fungerar lika bra)
2 msk sirap
1/2 dl rårörda lingon (jag använde lingonsylt och det gick bra det med)

Sätt ugnen på 200 grader.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Rör i porter, gräddfil, sirap och lingon.
Klicka ner smeten i en smord avlång bakform ca 1 1/2 liter.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 50 minuter.

Ät!

/Jenni

2 kommentarer:

Elin - Ett hus till oss sa...

Det lät riktigt gott, spännande ingredienser. Måste testas!

Jag tänkte tipsa dig om att du kan vinna ett hemligt paket med barnkläder hos mig. Jättefina kläder från Lipfish :)

Jag önskar dig en mysig kväll!

Jenni sa...

Det blev jättegott!