fredag 30 april 2010

Ogräs = fina grejer

Idag har jag varit ute med Solveig och Gunnel (och barnen i släptåg) och plockat nässlor till en gemensam sopppa till ikväll.
Vi ska hem till Solveig och fira Valborg och då vankas det nässelsoppa för de som vill. Gud så gott säger jag bara!!!

När jag kom tillbaka till vår tomt och vårt eget ogräs plockade jag en spann med maskrosblad som jag ska göra en pesto på!
Återstår att se om det är något att ha eller inte.
Låter väldigt intressant hur som helst.

Storslagna planer för luncher har jag nu också. Jag hittad en blogg av en slump och där har jag fått inspiration och idéer som jag hoppas räcker länge länge!

/Jenni

2 kommentarer:

Evelina sa...

Har du nässlor så kan du även slänga dem i en hink med vatten, låta det hela dra i några dagar och sen har du SUPER duper gödning till dina växter! :)

Jenni sa...

Så smart!
Det måste jag prova.
Vi har inte så mycket nässlor på vår tomt, men det finns på åkern bredvid.
Annars har jag ju gödsel från hästarna hos grannen, och det växer som bara den!
Plus att jag toppat alla land med min hemmagjorda kompostjord (matkompost + trädgårdskompost från i fjol), så här kommer det att växa!
Men tack för tipset Evelina!