torsdag 29 april 2010

Sitta på stolen

På vårt dagis har man den stora förmånen att som förälder få vara med en dag och "sitta på stolen" som det kallas.

Då följer man med sitt barn/sina barn på morgonen och stannar till lunch (eller längre kanske beroende på hur gamla barnen är) och sen åker man hem med barnen.

Så idag var det då min tur att sitta på stolen på Spiran, som är den avdelning där Isolde går, och det var så roligt. Det är så otroligt imponerande att se hur fint barnen "arbetar". Tex så var det en flicka som övade på att torka av en spegel, en annan flicka som skrev siffror i sand, en pojke la ett slags tvådelat bildpussel, en flicka som gjorde halsband, en annan flicka ritade. Isolde la ett vanligt pussel och byggde rosa tornet och bruna trappan.

Detta låter kanske som en massa grekiska för icke insatta och det var det för mig också, och just därför är jag så glad att jag fick vara med en förmiddag så jag fick se vad det är de gör på sitt "arbetspass".

Det som är nästan mest facsinerande är att det är såååå TYST där inne samtidigt som alla barnen (13 st) arbetar med sitt. Alla är så lugna och harmoniska och inget gapande och skrikande alls. Helt otroligt!

Jag är så glad att vi valde Montessori och jag är så glad att våra barn trivs så bra som de gör!

/Jenni

Inga kommentarer: