fredag 10 september 2010

Bak med smak

Jag fick ett smaskigt recept av Maria och ikväll var jag tvungen att prova om det var så gott som det lät.

Och det var det. Definitivt!

Recept om någon vill prova:

Chokladkaka utan mjöl


Ingredienser

100 gram mörk choklad, men inte med högre kakaohalt än 70%
125 gram smör
0,5 dl färdigt kaffe
0,5 dl flytande honung, (ev lite mer)
2 st ägg
1 krm salt
smör, till formen
2 dl valnötter, krossade, till formen

1. Sätt ugnen på 175 grader.
Bryt chokladen i små bitar. Smält den tillsammans med smöret i vattenbad. Blanda i kaffet och honungen.

2. Vispa äggen fluffiga med saltet i någon minut.

3. Vänd försiktigt ner (vispa inte) chokladblandningen i äggen.
Smöra en form, gärna en mindre springform, och bröa med valnötskrosset.

4. Häll smeten i formen och ställ in på ett galler i nedre delen av ugnen. Baka i 30-35 minuter.

5. Ta ut formen ur ugnen och täck med kökshandduk någon minut.

6. Servera med grädde och nötter, eller bär.

/Jenni

3 kommentarer:

Evelina sa...

Den ser jag fram emot att smaka när vi tittar upp! :)

Jenni sa...

Det ska jag nog kunna fixa till när ni kommer!

Anonym sa...

Så den var fin alltså! Bra det, då ska jag också göra den inom kort.
/Parla