måndag 6 september 2010

Vegetarisk lasagne

Jag fick ett recept av Sofie på en vegetarisk lasagne som jag idag tillagade och åt på personligt rekord.

Jag kom hem 16.45 och en timme senare hade jag både tillagat (från grunden) och ätit och kunde åka till dagis på styrelsemöte. Puh. Men den blev väldigt god, så nu har jag två luncher över dessutom! Perfekt.

Recept om någon vill prova:

Squash
Paprika
Purjolök
Vitlök
Gul lök

Hacka och fräs efter behag.
Tillsätt 4-5 hela tomater / krossade tomater / hela coctailtomater på burk
Tillsätt 2,5 dl matlagningsgrädde.
Tillsätt buljong samt kryddor efter önskemål.
Låt puttra en liten stund.

Varva lasagneplattor med grönsakssås och keso (en burk på 500g) och avsluta med grönsakssåsen och lite riven ost på toppen.
In i ugnen, nedersta delen, på 225 grader i ca 30 minuter!

Mycket gott!

/Jenni

1 kommentar:

Evelina sa...

En variant är att köra fryst hackad spenat, släng ner i ett stekjärn, tina, ha i ca 4-5 rivna morötter, hackad lök och lite tomatkross, se till att det vätskar ut sig! Sen kryddar du med sambaloelek, vitlök, chili, salt och annat du gillar. Varva grönsaksblandingen, keso, goudaost och lasagneplattor. Avsluta med plattor, ost och oregano! Oh no nu fick jag lasagne sug.... :)

Gjorde den i somras på min egna spenat och jag har aldrig ätit något så gott.