måndag 7 mars 2011

12. Något dumt

Något som jag tycker är mycket dumt är den outvecklade kollektivtrafiken i min stad.

Jag bor så nära stan men ändå så långt borta. 8 km är nära när man åker bil. Det är genom skogen och sen är man framme. Inga stoppljus. Nästan ingen trafik. Och endast 8 minuter bort.

Ska man cykla så får man nog räkna minst 30 minuter om man inte vill vara helt slut när man kommer fram till sin destination.

Väljer man att gå så får kan kanske dubbla tiden. Har aldrig provat om jag ska vara ärlig. Kommer nog inte göra det heller. För lång tid och sen ska man ju hem också...

De gånger jag saknar möjligheten att ta en buss är ofta. Om man ska in till stan och shoppa. Gå på bio. Gå ut och äta. Gå på after work. Dricka vin hos vänner. Ja listan kan göras lång. Men ända ut hit (dvs inte långt alls) så är det helt omöjligt att ta sig utan egen bil. Ja det är klart att man kan hoppa in i en taxi. Men för 300:- (grovt uppskattat) så kan jag tänka mig många roligare saker att göra.

Så min förhoppning är att med det nya området som ska byggas inte långt härifrån, att det kanske blir lite lättare att ta sig hem på kollektivt sätt!

/Jenni

2 kommentarer:

Evelina sa...

Du får nog se till att en kommunal politiker flyttar ut dit för att det ska ske! Själv slåss vi för att slippa vindkraftverkspark med 14 st i storlek av Turning Torso... skrattar högt när de påstår att de INTE kommer att påverka landskapsbilden!!

Jenni sa...

Kan inte du flytta hit då? Du verkar ju ha ångan uppe menar jag :) Men det är bra, ifrågasätt och stå på er!