måndag 13 december 2010

Dag 09 – Dina övertygelser

Jag är så övertygad om så mycket.
Ibland har jag väldigt starka övertygelser och ibland så kan jag lätt bli övertalad till att tycka något annat.

Jag tror att det är de mest basala grundvärderingarna som jag har svårt att förändra medan de inte lika viktiga ståndpunkterna är lättare att omvärdera och ändra sig i.

Men en sak som jag är övertygad om är människors lika värde. Detta är för mig helt ofattbart att inte allt tycker likadant. Jag kan inte för min värld förstå hur krig kan uppstå, hur barn och vuxna kan misshandlas eller sexuellt utnyttjas, hur racister och nazister kan resonera som de gör, hur djur kan skadas och vanvårdas, hur homosexuella kan anses vara annorlunda, hur man drar alla invandrare över en kam, hur vissa tror sig vara förmer än andra.

Varför ska det vara så svårt i den stora vida världen i bland?
Tänk vad härligt euforiskt det hade varit om alla tyckte om varandra och var nöjda och glada i stället för denna sjuka värld vi ibland tvingas beskåda.

Ibland önskar jag att jag fick dra en filt över mig och bara ligga kvar i soffan och titta på komedier och glömma allt elände.

Men jag tror i alla fall att mycket bottnar sig i att man inte anser att alla människor har samma värde... eller djur för den delen...

Nu låter jag som värsta radikala lesbiska vänster vegan bitter-fittan. Jag vet. Men jag är fan ta mig stolt över mina åsikter och står upp för dem varje sekund!

/Jenni

Inga kommentarer: