måndag 6 december 2010

VAB

VAB är ett begrepp som blir högaktuellt när man får barn.
Inte under den första ljuva tiden då man ändå är hemma hela dagarna utan sen när verkligheten och vardagen kommer i kapp en.

Då slår sjukdomarna till utan förvarning och det blir ett litet pusslande att få till det med VAB:andet. VAB = Vård Av Barn för icke införstådda.

Denna gången är det Isolde som är sjuk. Jag ska inte gå in på detaljer men det rör ett mindre roligt område och jag ville inte ta risken att hon smittar ner hela dagis. Vi trodde i vår enfald att det var snabbt övergående, men det lilla livet har varit relativt pigg under dagen men när jag kom hem vid 14 så har hon sakta veknat. Den sista vakna timmen låg hon bara i soffan och beklagade sig över magont. Ville inte äta mat vilket kanske inte är så konstigt. Men när hon tackar nej till en pepparkaka och adventskalender-choklad, då förstår man att hon inte mår som hon ska.

Vid 18 orkade hon inte mer och ville gå och borsta tänderna och lägga sig. Jag försökte "muta" med lite mammamys i knät framför Bolibompa men det orkade hon inte med.

Indra har ju också varit lite hängig, men för henne är det mer förkylning med hosta som envisas hänga kvar. När Isolde lagt sig så satt vi i soffan och tittade på Bolibompa och jag pillade henne i håret lite och inom två minuter så sov hon också! Så då var det bara att bära in henne i sängen och sen slutade det med att jag satt där själv i soffan och tittade på julkalendern...

Ikväll tänkte jag unna mig slappetid. Lite tv och sen i säng tidigt för att läsa länge länge. Jag har precis påbörjat en ny bok (Snabba Cash - jag vet att jag är hundra år efter alla andra, men bättre sent än aldrig..) som jag inte kan släppa!

/Jenni

Inga kommentarer: