söndag 19 december 2010

Dag 13 – Den här veckan

Idag är det ju söndag och veckans sista dag så vad passar bättre än att berätta om veckan som gått.

Måndag - luciafirande på dagis. Isolde var lucia med tomtesjal på huvudet och rött band runt midjan. Indra var söt tomtenissa med tomtemössan på sned. Hur söta som helst var de i alla fall. På själva luciatåget så satt Indra och pratade med sin fröken precis hela tiden och Isolde såg mycket skeptisk ut och satt bara och tittade rakt fram. Ingen av dem sjöng en ton... de sjunger desto mer hemma dock. På kvällen slet jag med min hemtenta. Precis hela kvällen.

Tisdag - efter jobbet hade jag ett besök hos tandläkaren att se fram emot. Dock var det årets sista och förhoppningsvis slipper jag gå dit förrän nästa höst då jag ska på årlig kontroll om inget annat oförutsägbart sker. Jag fick lagat min tand och gick 700:- fattigare ut genom dörren. Väl hemma var det hemtentan som hägrade igen. Fast jag slarvade lite och fixade med annat också...

Onsdag - raka vägen hem från jobbet för att göra det sista på hemtentan. Vilken lättnande suck jag drog när jag äntligen var klar!

Torsdag - jobbade över lite, åt "middag" på jobbet dvs fil och macka, hem snabbt och lastade i lite broschyrer och vinster från lotteriet på julskyltningen, vände och tillbaka till stan igen för att gå på styrelsemöte på Wälludden. Efter mötet hem igen och slängde in handväskan och gick raka vägen över till Solveig. Hennes son Erik fyllde år så jag bjöd in mig själv på lite släktmiddag och fick paj, rött vin, kaffe och kaka när jag kom dit. Efter några glas vin senare pulsade jag hem igen i snön och i säng.

Fredag - dagis stängt och jag var hemma med barnen. Vi hade en mysmorgon med film i soffan innan frukost, sen frukost och lite lek för att vid 10-tiden åka hem till Sofie och barnen. Vi var ute och lekte en stund och drog ungarna i pulka till deras stora förtjusning. Sen kom även Jenny med William och Nelly, Maria, Calle, Wilmer och lilla nytillskottet Ludde (fyra dagar gammal!) och en ny tjej; Malin med lille Angelo. Hennes man Daniel kom också förbi en sväng senare. Vi fikade Sofies supergoda bröd och det var full rulle med alla ungarna så klart. Efter lekträffen hos Sofie åkte jag in till stan med ungarna och hälsade på på mitt jobb. Där fikade vi lite och sen åkte vi vidare till Irma där vi mötte upp Andreas. Där fikade vi ännu lite till... och sen åkte vi hem. Då dog LOD:en. Så vi fick lämna den på parkeringen och åka hem med Toyotan bara... Efter ett antal samtal så fick vi dock en lösning på problemet och väl hemma åt vi lite soppa och sen tittade vi på På Spåret.

Lördag - åkte och veckohandlade på Maxi det första jag gjorde i tron om att jag var ensam om den idén. Det var jag inte. Sen hem och bakade en saffran- och pepparkakscheesecake och lussebullar med barnen. Sedan massproduktion av julkort. Efter det middag och sen åkte jag, Erik och Kristina in till Börje i stan och drack lite öl och snackade skit. Han bjöd på vitlöksbröd med gratinerade kräftstjärtar som var mycket goda. Solveig var så gullig och skjutsade oss både dit och hem.

Söndag - ungarna tyckte 05.18 var en lämplig tid att starta söndagen. Det tyckte inte jag, men för att Andreas skulle få vila lite, så la jag mig på madrassen på ungarnas rum och slumrade och vägrade gå upp förrän det var ljust. Så 08.30 gick vi upp och åt frukost allesammans. Sedan ut och skottade. Eller Andreas skottade och jag och ungarna körde lite spark och så drog jag dem i pulkorna lite. Sen in och åt lunch och i säng med Indra. Isolde fick titta på Pippi på rymmen och jag skulle titta med henne men det slutade med att jag slumrade i soffan bredvid. Sviterna av att gå upp 05 en söndag kanske... Sen vid 14 kom Linda, Peter och Alva och hälsade på och vi fikade av den goda cheesecaken. Mmmmmm. Sen när de åkt hem igen var det baddax för barnen och jag gjorde en broccolipaj. Sen åt vi middag, tittade på bolibompa och julkalenderna och så i säng med barnen alldeles nyss. Nu ska jag skriva klart julkorten och sen kanske lite tv om jag orkar.

Det var den veckan det. Det går i ett rasande tempo och jag kan inte fatta att det är jul om mindre än en vecka. Vad hände?

/Jenni

2 kommentarer:

Evelina sa...

shit pommes frites... du hinner med du! :)

Jenni sa...

Evelina - jojo. Det gör jag. Men så sov jag ju också på soffan i eftermiddag... :)