tisdag 7 december 2010

Dag 3 - Dina föräldrar

Mamma och Pappa.
Två personer som är anledningen till att jag finns på denna jord.

Min pappa hette Hans. Han var en äkta Malmöit, född och uppvuxen i Malmö tillsammans med sina två systrar, tillika mina fastrar, och mina farföräldrar. Han var en fin man och jag är så glad att jag fick ha honom i livet så länge som jag fick. Jag hann lära känna honom även som en vuxen person och inte bara som en pappa. Han hade ett hetsigt temperament och det fanns inga som kunde diskutera och debattera som vi. I trafiken var han precis som jag, lite aggressiv och lättirriterad men ändå en bra förare. Han var intelligent, kultiverad, social, rolig och engagerad. Lyssnade på bra musik, läste bra böcker, såg bra filmer. Jag är med andra ord väldigt lik honom :)

När han läste i Lund på det glada 70-talet träffade han min mamma och sedan kom jag till världen ett par år senare. Han läste till jurist och när utbildningen var klar sökte de sig norrut för att han skulle göra sin notarietjänst eller vad det heter, i Hudiksvall. Där föddes min bror och vi blev kvar tills det var dags för nästa karriärsteg. Nästa etapp blev som bankjurist på dåvarande Föreningsbanken i Sollefteå. Där jobbade han på i ett antal år men sökte under tiden även jobb på andra orter. Men då de inte villa rycka upp oss från skolan så blev det ingen flytt under de åren. Däremot så flyttade pappa före oss till Östersund och pendlade i ett och ett halvt år då han började jobba på Föreningssparbanken där i Östersund. Knappt hade vi hunnit flytta efter förrän nästa möjlighet öppnade sig för honom. Denna gången var det ett jobb på Venantius i Sundsvall som han hoppade på. Detta blev dock hans sista jobb för under denna tiden blev han sjuk och drabbades av cancer.

På julafton 2000 somnade han slutligen in. För gott. Nu finns han bara hos mig i mina tankar. Det är en stor sorg för mig att han aldrig fick träffa sina fina barnbarn. De hade älskat honom och han hade varit en helt underbar morfar.

Min mamma heter Lena. Hon är samiska. Född och uppvuxen i det norraste norr. Med nomadskola och renar och fjäll och midnattssol. En syster och en bror och mina morföräldrar utgjorde hennes familj. Vid första bästa chans flyttade hon från norr till Stockholm i några år. Därefter ner till Lund och sen mötte hon min far.

The rest is history.

Framtiden? Ja vem vet... kanske bara hon själv...

/Jenni

Inga kommentarer: